Odată cu începutul unui nou an şcolar, programul Uniunii Europene de încurajare a consumului de fructe, legume şi lapte în şcoli va fi reluat în ţările membre care participă la el în anul şcolar 2019-2020.
Scopul programului UE pentru şcoli este promovarea unei alimentaţii sănătoase şi a unor regimuri alimentare echilibrate, prin distribuirea de fructe, legume şi produse lactate şi prin propunerea, totodată, a unor programe educaţionale referitoare la agricultură şi la o nutriţie adecvată.
Peste 20 de milioane de copii au beneficiat de acest program în anul şcolar 2017 – 2018, această cifră reprezentând 20% din copiii din întreaga Uniune Europeană.
Conform informaţiilor publicate în luna martie, Comisia Europeană (CE) a alocat României suma de 17,68 milioane de euro pentru programul lapte, fructe şi legume în şcoli în anul 2019/2020, dintre care 10,815 milioane euro pentru programul de distribuire a laptelui în şcoli şi suma de 6,866 milioane euro pentru programul de încurajare a consumului de fructe şi legume în şcoli.
Adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase de la o vârstă fragedă este importantă. Graţie programului UE pentru şcoli, tinerii noştri cetăţeni nu doar se vor bucura de produse europene de calitate, ci vor învăţa, totodată, despre nutriţie, agricultură şi producţia de alimente, cu munca grea pe care o implică aceasta din urmă.
Phil Hogan – comisarul pentru agricultură şi dezvoltare rurală
În fiecare an şcolar, acestui program i se aloca o sumă totală de 250 de milioane de euro.
Pentru 2019-2020 au fost alocate 145 de milioane de euro pentru fructe şi legume şi 105 milioane de euro pentru lapte şi produse lactate.
Deşi participarea la program este facultativă, toate statele membre ale UE au ales să participe, fie la o parte a programului, fie la întregul program.
Alocările naţionale pentru ţările UE care participă la program în acest an şcolar au fost aprobate şi adoptate de Comisia Europeană în luna martie 2019.
De asemenea, ţările pot completa ajutoarele UE cu fonduri naţionale.
Statele membre pot decide modalitatea de punere în aplicare a programului, inclusiv tipurile de produse pe care le vor primi copiii sau tema măsurilor educative instituite.
Totuşi, alegerea produselor distribuite trebuie să se bazeze pe consideraţii legate de sănătate şi de mediu, de caracterul sezonier, de disponibilitate şi de varietate.