Fructe, legume, carne… În timp ce străbate culoarele supermarketului din cartierul său din Frankfurt, Nathalie, o funcţionară de 54 de ani, îşi dă semna că nota de plată pentru cumpărăturile sale a crescut în câteva săptămâni, transmite Agerpres.
CITEŞTE ŞI: PRODUS ÎN ROMÂNIA | Serele SupeR, o afacere de succes cu roşii cherry
De la debutul pandemiei de coronavirus, „în special ardeii au devenit foarte scumpi”, spune Nathalie.
Plângeri similare se aud în întreaga Europă, în condiţiile în care consumatorii se confruntă cu o majorare a preţurilor produselor proaspete la raft. Motivul: măsurile de restricţie impuse împotriva pandemiei peste tot pe continent, care complică producţia, încetinesc aprovizionarea şi fac să crească cererea.
În Germania, preţul produselor proaspete a crescut cu aproape 10% în aprilie comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, susţine firma de consultanţă în agricultură AMI. S-au scumpit în special legumele, cu aproape 30%, ca urmare a creşterii explozive a preţurilor la broccoli şi conopidă, produse care vin din Spania şi Franţa.
Şi în Franţa anumite fructe şi legume au devenit mai scumpe de la începutul măsurilor de izolare, asociaţia consumatorilor UFC Que Choisir raportând o creştere medie de 9% a preţului fructelor şi legumelor.
În Polonia, unde fermierii trebuie să facă faţă şi unei secete severe, preţul merelor s-a dublat în decurs de un an. „În fiecare zi, preţurile cresc”, spune Grazyna, o pensionară din Varşovia.
Această creştere se explică în principal prin închiderea frontierelor, care împiedică venirea muncitorilor sezonieri într-un număr suficient pentru recoltă în ţările producătoare, şi de asemenea cresc dificultăţile de aprovizionare internaţională.
„A devenit mult mai dificil să transporţi un produs dintr-o ţară în alta”, constată Kristjan Bragason, secretar general al sindicatului european al agricultorilor Effat.
Însă preţurile sunt trase în sus şi de o creştere a cererii globale pentru produse proaspete, în contextul în care închiderea restaurantelor, a cafenelelor şi a cantinelor i-a obligat pe europeni să îşi gătească singuri.
În Italia, preţurile la portocale şi lămâi au crescut deoarece consumatorii caută fructe bogate în vitamina C pentru a-şi întări sistemul imunitar, informează cotidianul italian ‘Il Messagero’. Din acelaşi motiv, în Grecia au crescut preţurile la lămâi şi kiwi.
Însă în unele ţări, producătorii şi distribuitorii sunt cei care au preluat asupra lor creşterile de costuri, pentru a evita ca acestea să se repercuteze asupra preţurilor de vânzare şi consumatorilor. Acesta este cazul în Spania, denumită „grădina de legume a Europei”, unde potrivit Ministerului Agriculturii, costurile mai mari de-a lungul lanţului de producţie nu au avut un impact semnificativ asupra preţului pentru consumatori.
„La început, preţurile au crescut puţin dar acum au revenit practic la nivelul la care erau înainte”, susţine Jesus Hernandez, care are un stand de fructe şi legume în celebra piaţă Cebada din Madrid.
Aceaşi situaţie în Marea Britanie, unde pentru moment nu există „creşteri semnificative de preţuri” la produsele proaspete, potrivit British Retail Consortium.
În alte state europene, autorităţile şi organizaţiile profesionale şi-au îndemnat cetăţenii la patriotism culinar pentru a-i ajuta pe fermieri să facă faţă creşterii costurilor. În Polonia, ministrul Agriculturii, Jan Krzysztof Ardanowski, i-a încurajat pe concetăţenii săi să consume produse locale pentru a-i susţine pe producătorii polonezi. În Franţa, „fructele şi legumele sunt mai scumpe pentru că sunt fructe şi legume franceze”, a subliniat Christiane Lambert, preşedintele celui mai puternic sindicat agricol din Franţa, FNSEA.
Însă unii consumatorii au decis să ia măsuri pentru se proteja de fluctuaţiile de preţuri şi au început să îşi cultive propriile lor legume. Acesta este cazul Marianei Arandjelovic, o locuitoare din Frankfurt, care în ultimele săptămâni şi-a extins mărimea grădinii sale de legume pentru a planta cartofi, salată, ardei şi roşii. În prezent această fostă educatoare aflată acum la pensie este mai preocupată mai mult de vreme decât de preţurile la supermarketuri.