Cea mai bună ciocolată artizanală din Harghita, în care se regăsesc gusturile locale, dar şi sufletul maeştrilor ciocolatieri, a fost premiată la Miercurea Ciuc, în cadrul unui eveniment organizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Harghita.
Concursul a fost organizat în contextul în care anul 2022 a fost declarat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Harghita drept „Anul gastronomic în turism”, la întrecere participând cinci ateliere care produc ciocolată, cu 29 de sortimente.
Juriul, format din maeştri cofetari şi un blogger culinar, a trebuie să aleagă cele mai bune produse realizate la categoria „tablete de ciocolată” şi „bomboane de ciocolată”.
Concurenţii au fost îndemnaţi să realizeze ciocolate noi, creative, „ale căror arome caracteristice provin din ingredientele existente în grădinile, pădurile si câmpurile judeţului Harghita”.
De asemenea, s-a ţinut cont de tehnica folosită, dar şi de armonia gustului, iar produsele nu au avut voie să conţină arome, fondant, învelişuri alimentare de ciocolată, frişcă vegetală, margarină sau aditivi artificiali nocivi pentru sănătate.
După o îndelungă deliberare şi analizarea în detaliu a gusturilor, juriul a decis că cel mai bun produs la categoria „tabletă de ciocolată” este „Ciocolata de lapte cu umplutură de miere tartinabilă cu coacăze negre”, realizată de The Choco Project, din Miercurea-Ciuc.
Locul doi a fost câştigat de o „Ciocolată neagră cu sare de Praid şi nuga cu seminţe mixte”, produs tot de The Choco Project, iar pe locul trei s-a situat „Ciocolata cu lapte cu alune de pădure”, produsă de manufactura Berri, reprezentată de Sandor Szilveszter.
Reprezentantă atelierului The Choco Project, Balint Eszter, din Miercurea-Ciuc, care s-a clasat pe primul loc al categoriei, a declarat că a început să producă ciocolată în urmă cu doi ani, când a primit finanţare pentru un startup de la Guvernul României, dar în bucătăria de acasă a făcut de mai multe ori ciocolată pentru prieteni, de acolo pornind şi ideea acestei afaceri.
Ciocolata premiată este umplută cu cremă de miere şi coacăze negre, ideea venindu-i lui Eszter după ce a gustat această miere, realizată de un producător din Corund.
La categoria „bomboane de ciocolată”, primul loc la concursul organizat de ADI Harghita a fost câştigat de „Picanteria secuiască”, realizată de maestrul bucătar Molnar Csongor, de la complexul turistic Septimia Resort, din Odorheiu Secuiesc, în vreme ce pe locul doi s-a situat produsul „Praline de ciocolată cu lapte, umplute cu ganache de pălincă de vişine şi nuga cu arahide”, realizat de The Choco Project, iar pe locul trei s-au clasat „Pralinele cu jeleu de afine şi iaurt”, realizate de atelierul „Premium Pralines”, reprezentat de Kovacs Kornel.
Directorul complexului turistic din Odorheiu Secuiesc, care a câştigat primul loc al categoriei, Lorant Verzar, a declarat că bomboanele denumite „Picanteria secuiască”, sunt umplute cu o cremă realizată din marmeladă de gutui, nuci, ardei iute, îmbogăţită cu vin de Tokaj, „pentru ca amestecul să fie mai uşor”.
„Trebuie să vă spun că nu eu sunt specialistul. Bucătarul nostru şef, Molnar Csongor, este specialist, eu doar sunt directorul unităţii. El a învăţat acest lucru în Ungaria, la o şcoală specială pentru bucătari şi cofetari şi ştie tehnologia şi toate lucrurile care fac ca din aceste materii prime să ajungem la un produs atât de fain, aşa cum am reuşit. Deocamdată, produsul nu se regăseşte în comerţ, lucrăm ca el să ajungă în comerţ. Ocazional, se regăseşte la noi (la complexul turistic-nr), dar în următoarea perioadă vom face să ajungă şi la vânzare”, a spus Verzar Lorant.
La ceremonia de premiere a participat şi preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, instituţia pe care o conduce fiind membru al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitare.
Borboly a punctat faptul că evenimentul este unul bine-venit, întrucât „ciocolata ne îndulceşte viaţa”, iar manufacturile de ciocolată din Harghita sunt ambasadorii zonei şi contribuie la îmbogăţirea ofertei turistice.
„Ciocolată face parte din viaţa noastră de zi cu zi şi poate fi consumată de toţi, începând de la 3-4 ani, până la ultima zi din viaţa unui om. Eu cred că manufacturile, micile ateliere din Harghita, au făcut o performanţă, fără ei nu am fi aici şi le mulţumesc pentru că sunt ambasadorii noştri, pentru că această ciocolată va ajunge peste graniţe, peste munţi şi vom fi doriţi, vom fi căutaţi şi datorită acestei realizări”, a declarat Borboly.
La rândul său, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Biro Barna Botond şi-a exprimat speranţa că turiştii vor avea parte de experienţe dulci atunci când vor vizita zona, pe care nu le vor uita niciodată.
„Sperăm că turiştii care vin în judeţul Harghita vor avea parte de experienţe dulci. Mulţumesc atelierelor, juriului, tuturor celor care au participat în concursul nostru, unde am căutat ciocolata judeţului Harghita. Obiectivul nostru principal este de a promova în cele mai eficiente moduri turismul din judeţul Harghita, iar concursul acesta ne ajuta în promovare, ne ajută în a arăta comorile noastre şi sper că în 2022 vor veni foarte mulţi turişti care să aibă parte de experienţe frumoase, de care să îşi amintească pentru toată viaţa”, a spus Biro Barna Botond.
Câştigătorii concursului „Cea mai bună ciocolată artizanală din Harghita” au primit un portofoliu cu fotografii realizate de un fotograf profesionist, pe care le vor putea folosi pentru a-şi promova produsele, iar turiştii vor putea afla mai multe despre ei atât din aplicaţia şi de pe site-ul Visit Harghita, cât şi de pe site-ul ADI Harghita.
În cadrul evenimentului de la Miercurea Ciuc, directorul executiv al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Harghita, Szabó Károly, a anunţat lansarea unui nou concurs, în cadrul Anului gastronomic în turism, respectiv „Cea mai bună prăjitură artizanală a judeţului Harghita”, scopul fiind „de a promova prăjiturile artizanale realizate din ingrediente locale”.
Acesta a subliniat că s-a luat decizia ca 2022 să fie declarat „Anul gastronomiei”, întrucât sunt multe valori nedescoperite în acest domeniu.
Pe lângă premierea celei mai bune ciocolate artizanale şi a celei mai bune prăjituri tradiţionale, se va organiza şi un concurs în care se va alege „meniul judeţului Harghita”.
Totodată, în acest an, ADI Harghita doreşte să promoveze punctele gastronomice locale, unde sunt pregătite mâncăruri sau prăjituri realizate din produse locale, după reţele bunicilor.
„Sunt reţete care sunt uitate, prăjituri, mâncăruri făcute de bunicile noastre care au dispărut sau dispar. Şi până la momentul de faţă peste 500 de oameni au fost instruiţi cum să facă puncte gastronomice, împreună cu Direcţia pentru Agricultură şi Agenţia Zonelor Montane”, a explicat Szabó Károly.
În paralel, ADI Harghita intenţionează să organizeze şi cursuri pentru bucătari sau ospătari, în contextul în care în judeţ se investeşte foarte mult în turism şi există riscul să apară un deficit de personal calificat.
„Dorim să facem cursuri pentru ospătari, bucătari, personalul care deserveşte turiştii, pentru că văzând câţi bani se investesc în turism, la momentul actual, în Harghita, peste doi ani ne vor trebui în jur de 1000-2000 oameni în plus, faţă de ce avem momentan. Şi dacă nu mergem în faţa acestor tendinţe, atunci nu vom avea oameni care să lucreze în turism, trebuie să aducem din afară”, a mai spus directorul executiv al ADI Harghita.
El a subliniat că ADI Harghita va participa, în perioada următoare, la târguri de turism din România şi Ungaria, pentru prezentarea ofertei turistice a judeţului, mesajul transmis celor interesaţi de această zonă fiind: „aveţi încredere pentru că veţi găsi aici lucruri extraordinar de faine”.
AGERPRES