Până în 2021, 84% dintre companii plănuiesc vânzări parţiale de afaceri, 81% declarând că optimizarea modelelor operaţionale va avea un impact vizibil asupra planurilor de vânzări în următoarele 12 luni, iar 70% preconizând vânzări de active cu impact ridicat asupra afacerii, conform EY.
Studiul EY Global Corporate Divertisment Study 2019 apreciză că firmele se orientează către vânzări parţiale pentru a câştiga avantaje competitive.
„La nivel local, piaţa românească este influenţată de planurile de vânzări sau exituri ale grupurilor internaţionale. Este notabilă şi tendinţa recentă de relocare a fabricilor de producţie ale unor producatori externi către destinaţii cu forţă de muncă mai ieftină, care era de aşteptat în industrii cum ar fi cea de confecţii ca urmare a creşterilor succesive din ultimii ani a salariului minim”, a spus Liliana Buşoiu, partener asociat – asistenţă în tranzacţii la EY România.
Aceasta mai spune că în cazul companiilor sau grupurilor locale nu există un trend notabil al vânzărilor parţiale, iar societăţile cu capital românesc îşi continuă dezvoltarea şi diversificarea locală cu precădere în ţările imediat învecinate.
„Pentru companiile sau grupurile locale nu se poate vorbi de un trend notabil al vânzărilor parţiale, spre deosebire de fondurile de investiţii prezente în România, pentru care vânzarea activelor este realizată natural, la atingerea maturităţii de deţinere a activului. Societăţile cu capital românesc îşi continuă mai degrabă dezvoltarea şi diversificarea locală sau extinderea regională cu precădere în ţările imediat învecinate. În contrast, o vânzare notabilă, care marchează cea mai mare tranzacţie din agricultură, este vânzarea Agricost către grupul Al Dahra, tranzacţii similare în agricultură fiind aşteptate în următorii ani. Este de aşteptat ca grupurile mari locale cu activităţi diverse să înceapă un proces de analiză a portofoliului şi să decidă vânzări parţiale de afaceri care nu se aliniază cu interesele viitoare ale grupului”, a adăugat Liliana Buşoiu.
Pe plan internaţional, numărul companiilor care declară că factorii macroeconomici şi geopolitici vor influenţa deciziile lor de cedare de active a scăzut de la 62% la 51% în 2018.
Este posibil ca acestea să se fi aclimatizat la incertitudinile globale: 74% dintre companii încă se aşteaptă ca schimbările geopolitice să provoace creşterea costurilor operaţionale, iar 69% se întreabă dacă acordurile comerciale transfrontaliere existente vor rămâne neschimbate, mai arată studiul menţionat, citat de Mediafax.